Пазли, мозаїки, прописи - онлайн чи офлайн? Що краще для дитини?

Віртуальний світ

В наш час потрібен лише доступ до інтернету, і відкриваються широченні можливості та величезний вибір інформації та програм, в тому числі ігор, в тому числі для дітей. Безкоштовні онлайн пазли, мозаїки, ігри на кшталт "Одягни ляльку", і навіть прописи - все це стало доступним. Віртуальний світ легко вирішує безліч задач, необхідних для розвитку дитини, і це чудово.

Але чи цього достатньо?

І чи не перекриває надмірне захоплення віртуальним світом - світ реальний?

Давайте проаналізуємо.

Дитина не народжується зразу дорослою особою, тільки ще маленькою та невмілою. Дитячий вік має свої особливості сприйняття та обробки інформації, що поступає з навколишнього середовища, причому на кожному етапі свої власні.

Дошкільний вік загалом найбільш сензитивний (чутливий) до тих видів навчання, які впливають на розвиток сприймання, уяви й образного мислення, а методи навчання мають бути наочно-дійовими.

Найсуттєвішою особливістю мислення дитини дошкільного віку є пов'язаність з дією перших узагальнень (дитина мислить "діючи"). Наприклад, коли 4-5-річній дитині пропонують визначити спільне і відмінне між м'ячиком і кубиком, їй швидше і легше це зробити, тримаючи їх у руках, і дуже важко - подумки. Доросла людина може з'ясувати, яка картинка зображена на кубиках, не складаючи їх, а проаналізувавши фрагменти, зображені на кожному кубику. Дитині зрозуміти це не під силу, їй необхідно скласти кубики.

Не менш характерною особливістю дитячого мислення є його наочність. Дитина мислить, спираючись на доступні факти з досвіду або спостережень. Наприклад, на питання: "Чому не можна гратися на дорозі?" відповідає, наводячи конкретний факт: "Один хлопчик грався, і його переїхав автомобіль".

Реальний світ

У грі, малюванні, ліпленні, конструюванні, при виконанні навчальних і трудових завдань вона не лише послуговується заученими діями, а й видозмінює їх, отримуючи нові результати. Завдяки цьому знаходить і використовує залежність між, наприклад, вологістю і піддатливістю глини при ліпленні, між формою і стійкістю конструкції, між силою удару по м'ячу і висотою його підстрибування та ін. Розвиток мислення допомагає передбачати результати дій, планувати їх. У дитини активізуються допитливість, пізнавальні інтереси мислення у пізнанні навколишнього світу. Ці інтереси значно ширші, ніж завдання практичної діяльності дитини. Вона весь час ставить перед собою пізнавальні завдання, шукає пояснення явищам, які доводиться спостерігати, іноді вдаючись до експериментів.

У всі види діяльності дітей дошкільного віку потрібно вносити якомога більше елементів творчості: спонукати дітей до розгортання сюжетних ігор, створення малюнків і конструкцій за задумом. При цьому важливо пам'ятати, що відображувальна і творча сторони діяльності не тільки не суперечать одна одній, а і взаємозбагачуються: удосконалення однієї є основою для формування іншої. Тому, чим легше і правильніше дитина сприймає, передає на малюнку особливості реальних предметів і явищ, тим більше вона має можливостей для створення і втілення творчого задуму.

Виконання всіх цих вимог до навчання дошкільнят легко забезпечується, якщо дитина грається та навчається з використанням матеріальних іграшок (пазлів, мозаїк тощо) та роздаткових матеріалів, і практично не виконується при використанні віртуальних:

  • У віртуальному світі дитина жорстко і штучно обмежена можливостями програми, вона не може вийти за рамки дозволеного, придумати щось своє.
  • Віртуальний світ - плоский, двомірний. Навіть якщо щось там представлено як 3D - це лише обманка, лише задачка для нашої уяви, перетворити надану двомірну фігуру в об'ємну. Адже екран комп'ютера чи планшета так і залишається пласким.
  • Управління обмежується виключно клавіатурою, а найчастіше просто мишкою. Це надзвичайно вузький варіант для розвитку навіть дрібної моторики! Дитина повинна лише натискати кнопку миші, вона не може перекласти предмети з місця на місце, повернути їх, тощо.
  • Як не крути, але віртуальний світ є штучним. Дитина не може пізнати сенсорні властивості предметів (їх реальні розміри, вагу, властивості поверхні, звучання тощо), не вчить на практиці фізичні закони нашого світу, не вчиться маніпулювати предметами за допомогою власного тіла. Комп'ютерна програма стає посередником, і далеко не ідеальним.

Мозаїка

Метою даної статті є не критика віртуальних іграшок як таких, але застереження батькам не занадто захоплюватися виключно ними, і не забувати про реальні розвиваючі іграшки для дітей: паперові чи дерев'яні пазли, в тому числі реально 3D, про пластикові об'ємні мозаїки, про розмальовки та прописи, які хоча й можна роздрукувати вдома на принтері, але повнокольоровий друк має свої переваги, і навіть про настільні ігри, які зможуть об'єднати всю сім'ю в спільній розважальній діяльності. Розвиток дітей має бути різноманітним та широким, тоді дитина зможе повністю розкрити всі свої таланти та самореалізуватися.