Малювання фарбами для дітей

Одним з найцікавіших і одночасно корисних занять для дітей є малювання. Діти починають цікавитися малюванням доволі рано, беручи приклад зі своїх батьків, братів та сестер. Малюки пробують свої сили ще з року-півтора, і хоча перші малюнки більше нагадують каляки-маляки, це заняття приносить величезну користь для розвитку малечі.

Оцінити всі позитивні сторони малювання в дитинстві практично неможливо. Малювання:

  • формирує почуття прекрасного та бажання творити;
  • розвиває розумові здібності, фантазію, дрібну моторику, вміння розрізняти кольори та форми;
  • привчення дитини до посидючості, корисної справи.

Чим молодша дитина, тим легше з нею займатися малюванням. Малюки легко і охоче сприймають нове, яскраві фарби урізноманітнюють життя дитини, задовольняють його потребу в приємних відчуттях. Також це ще один чудовий привід сумісної діяльності та спілкування дитини та дорослого, що розвиває соціальні навички та мову малечі.

Інструментами і матеріалами для малювання може виступати що завгодно, але при першому знайомстві краще використовувати олівці та фарби. Для потрібно вибирати нетоксичні водорозчинні фарби - акварельні та гуаш. Переваги цих фарб очевидні - для роботи з ними використовується універсальний розчинник (вода), їх легко можна відіпрати з одягу та відмити з меблів, вони не викликають алергічних реакцій та харчових отруєнь (навіть якщо фарба випадково потрапить дитині в рот).

Крім того, для занять знадобиться папір різних форматів. Чим молодша дитина, тим більшого розміру листи паперу йому потрібні для творчості. Якщо у вас є можливість посадити маленького художника прямо на лист ватману - прекрасно! Він зможе малювати пальчиковими фарбами без додаткових ускладнень.

А для більш серйозних занять з дітьми, що вже вміють трохи більше, знадобляться також: пензлики різного роміру (бажано з натурального ворсу поні або білки), непроливайка (або просто склянка з водою) та палітра (краще біла, пластикова, хоча її роль може виконати звичайна тарілка).

Робота з фарбами для малюка починається з використання одного кольору. Це допомагає дитині зосередитися на відпрацюванні навичок користування пензликом та фарбою. Діти вчаться малювати прямі та хвилясті лінії, штрихи, наводити замкнуті контури, а також розмальовувати їх. Одночасно тренуються набирати потрібну кількість фарби на пензлик, ополіскувати його, ставити на підставку.

Коли діти засвоюють основні прийоми, коли їх лінії та контури виходять акуратними, можна поступово вводити інші кольори. Спочатку діти використовують два кольори, навчившись малювати двома, отримують третій, і так далі, поки не стане доступною вся палітра.

При введенні в роботу другого кольору малюнки на деяких час стають менш чіткими та акуратними. В цьому немає нічого страшного: маленька дитина не в змозі поки що зосередитися одночасно на двох справах, але поступово навчаться цьому, і в їх малюнки повернеться акуратність.

На перших порах малюнки залишаються хаотичними, предметне малювання для дітей до трьох-чотирьох років ще недоступно. Навіть якщо малюк захоче зобразити якийсь предмет, це мало буде схоже на бажаний образ. Але навіть у цьому випадку малюк вчиться малюваті замкнуті лінії та розфарбовувати отриманий контур фарбою того ж або іншого кольору.

Потрібно розуміти, що в молодшому віці не можна вимагати від дитини акуратних та точних зображень, відповідності кольорів, розмірів та форм. Розвиток фантазії та вміння володіти новим інструментом відтворення є першочерговою задачею. Деталі будуть додаватися потім, по мірі удосконалення навичок малювання фарбами. До трьох років малюкові достатньо просто вміти малювати замкнуті та розімкнуті лінії, акуратно розфарбовувати контури, не змішувати фарби на малюнку, а також ретельно ополіскувати пензлик і не бруднити одну фарбу в упаковці іншою.

Дорослий може підказувати малюкові ідеї малюнків, правильний вибір кольору та форми, але треба бути уважними, щоб не порушити ініціативу дитини та його власну фантазію. Якщо малюк хоче намалювати слона синьою фарбою, а ялинку - червоною, то хай малює так, як хоче. Після закінчення роботи можна обговорити малюнок та запитати, чому саме він захотів саме так. Ви здивуєтеся, наскільки дивовижною іноді буває асоціативний ряд маленьких дітей! Крім того, при вимогах малювати "правильно", у дитини може взагалі пропасти бажання займатися цією діяльністю, і дуже важко буде відновити інтерес, диктатура дорослого тут принесе тільки шкоду.

Щоб зберегти та стимулювати цікавість до малювання, не можна створювати неприємні для дитини ситуації, що пов'язані з цим заняттям. Наприклад, якщо дитина забруднилася або забруднила меблі, пролила воду, зіпсувала фарби чи забула сполоснути пензлик, - в жодному випадку не можна його сварити. В цьому випадку найкраще разом з дитиною виправити ситуацію, привчаючи прибирати за собою.

Тим паче не можна сварити дитину, якщо у нього щось не виходить зразу. Навпаки, якщо дитина сама засмучена з цього приводу, її треба заспокоїти та втішити. Можна спробувати ще раз, або відкласти, і спробувати потім. Під час другої спроби малюкові бажано дещо допомогти, і при отриманні результату похвалити та порадіти разом з ним. У цьому випадку інтерес дитини до малювання фарбами буде підкріплений позитивними емоціями, і його успіхи не примусять себе довго чекати.