Розвиток музичних здібностей до народження

Коли треба починати займатися освітою свого малюка? В три роки, в рік, з народження?

Ні, ще до народження!

Як показують дослідження, малюки ще в животику своєї мами вже прекрасно сприймають зовнішній світ, хоч і з деякими обмеженнями та змінами.

Вони бачать світло через стінки живота, відчувають смак плідних вод, навіть запахи, сприймають дотики.

І найбільш широким та багатим на враження є саме звуковий світ. Спочатку тіло плоду починає відчувати вібрацію, а з 20 тижнів вагітності у плода вже формується внутрішнє вухо. З цього моменту малюк вже починає сприймати окремі звуки. Спочатку він чує та запам'ятовує ритм серцю, шум легенів, роботу шлунку та інших органів материнського організму, а також голос матері. З часом до нього долинають і звуки зовнішнього світу, хоч і дещо приглушені та змінені. Він чує, розрізняє та запам'ятовує голоси людей, побутовий шум достатньої гучності, а ще - музику.

І це є чудовою нагодою вплинути на розвиток музичного слуху малюка, стимулювати його пізнавальні, інтелектуальні та творчі здібності, емоційний розвиток, пам'ять. Чим більш різноманітним та приємним є сенсорний досвід дитини до її народження, тим легше та простіше проходить її адаптація до зовнішнього світу після народження. І тим вищий старт отримує малюк з перших днів свого життя поза організмом матері.

Діти здатні запам'ятовувати музичні ритми, пісні та навіть вірші, які їм читають до народження. Після народження вони більш емоційно реагують на знайомі мелодії та ритми, швидко заспокоюються від одних або радісно збуджуються від інших. Звичні колискові та заспокійливі мелодії допоможуть малюку заснути, бо передають відчуття захищеності та безпеки, які вони відчували в животі своєї матері.

Отже, маємо суцільні переваги!

Використовувати музику для розвитку малюка є сенс з 32 тижня вагітності, коли вже достатньо сформуються відповідні органи, а також малюк навчиться розрізняти звуки. Звичайно, не будь-яка музика для цього підходить. В першу чергу має значення емоційна реакція матері на ту чи іншу мелодію: вона має їй подобатися. Також, є об'єктивні фактори, які впливають на те, як буде сприймати дитина ту чи іншу мелодію, незалежно від смаків матері. В першу чергу, це музичний жанр. Діти полюбляють класичну музику, народні пісні, романси, оперні арії, і негативно сприймають естрадний рок та важкі ритми з низькими басами, одноманітні ритми, а також дуже гучну музику. Сила звуку має не перевищувати звичайний побутовий шум та рівень голосу спокійної людини, і тим паче, не варто приставляти джерело звуку безпосередньо до живота. Нехай музика лунає просто в приміщенні, щоб її могла слухати та насолоджуватися мати, і це буде найкращим і для малюка.

І наостанок, наведемо приблизний список мелодій, які за статистикою позитивно сприймаються більшістю ще ненароджених малят:

  • Хвилюють, радісно збуджують, зменшують дратівливість, збільшують тонус та настрій: Бетховен ("Місячна соната", "Симфонія ля-мінор", "Увертюра Едмонд"), Брамс, Бах ("Кантата 2", "Італійський концерт"), Перголезе, Чайковський ("Шоста симфонія" 3 частина), Шопен ("Прелюдія 1 опус 28"), Ліст ("Угорська рапсодія 2").
  • Заспокоюють, розслабляють: Моцарт ("Дон Жуан"), Вівальді, Шопен ("Мазурка", "Прелюдії"), Штраус ("Вальси", "Ноктюрн соль-мінор"), Рубінштейн ("Мелодії"), Брамс ("Колискова"), Бетховен ("Симфонія 6" частина 2, "Фіделіо", "Місячна соната"), Шуберт ("Аве Марія"), Дебюссі ("Світло місяця"), Ліст ("Угорська рапсодія"), Хачатурян ("Сюїта Маскарад"), Гайдн ("Симфонія"), Бах ("Італійський концерт", "Кантата № 2"), Брамс ("Колискова");
  • Для хорошого сну: Сібеліус ("Сумний вальс"), Глюк ("Мелодія"), Шуман ("Мрії"), п'єси Чайковського

А найкраще: співайте частіше малюкові свої улюблені пісні та колисанки. Ніжний голос матері - це найкраща мелодія для нього.